Een team ontwikkelen

Bedrijven met personeel en samenwerkverbanden hebben het met elkaar te doen. Het samen eens zijn over bepaalde dingen, een positieve dynamiek en effectieve besluitvorming is dan veel waard. Toch verloopt het niet altijd vlekkeloos. Bij een team komen verschillende persoonlijkheden en talenten samen. Dit kan elkaar positief versterken, maar ook botsen. Hoe beter je jezelf en elkaar kent, de overeenkomsten én de verschillen, hoe beter een team zal functioneren. 

In deze training gaan we daarin aan de slag.

pijltjes-Rooskleurig

PROGRAMMA

Hoe teamleden met elkaar communiceren heeft veel te maken met hoe ze persoonlijk in elkaar steken. We beginnen daarom individueel met een identiteitsonderzoek. Ik onderzoek bij alle teamleden wat hun identiteit en voorkeur van communiceren is. Dit geeft gelijk de gelegenheid dat teamleden mij leren kennen voordat we met we als groep bij elkaar komen.

Identiteitsonderzoek
  • Individueel vooronderzoek: iedere deelnemer ontvangt een online vragenlijst om op eigen gelegenheid in te vullen.
  • Persoonlijk gesprek: In dit gesprek onderzoek ik iemands identiteit en communicatievoorkeur. Tevens geef ik het teamlid de gelegenheid om zich in een kleine setting uit te spreken over het bedrijf/ team. Of persoonlijke issues te bespreken die invloed hebben op de samenwerking en communicatie met collega’s/ directie. Het gesprek  wordt opgevolgd met een persoonlijk (kleur)profiel op papier dat in een tweede gesprek wordt nabesproken.

Het identiteitsprofiel verschilt van een standaard persoonlijkheids- of drijfveren test omdat het gebaseerd is op een -open- vragenlijst en een persoonlijk gesprek. Er is ruimte om tussen de regels door te lezen. Wat zorgt voor een profiel op maat. Niet beïnvloed door momentopnames, roze brillen of juist te sombere brillen. Het profiel bevat iemand zijn:

  • achtergrond, ervaring, vaardigheden,
  • persoonlijkheid, drijfveren en communicatiestijl (aan de hand van kleurtypes – vergelijkbaar met DISC),
  • waar hij of zij goed in is, voor ambitie heeft, zich aan irriteert, belangrijk vindt en soms tekort in schiet of mee strubbelt.
Sessie met het team

De volgende stap is een gezamenlijke trainingsdag met het team. Deze staat in het teken van elkaar ‘anders’ leren kennen. Leer je elkaar beter kennen, dan begrijp je elkaar ook beter. We gebruiken de uitkomsten van het individuele onderzoek om naar elkaar toe kleur te bekennen.

  • Iedereen deelt een korte samenvatting van zijn of haar persoonlijke profiel.
  • Overzicht van welke persoonlijkheden en communicatiestijlen aanwezig zijn in het team.
  • Overzicht van de kwaliteiten zitten in het team. Waar vullen ze elkaar aan, waar is er overlap en wat mist het team?
  • Bespreken van de onderlinge communicatie en samenwerking. Waar schuurt het tussen de teamleden?

Locatie is de studio van Rooskleurig. Daar is de sfeer is informeel, comfortabel en objectief. Los van de waan van alledag. Op locatie van het bedrijf zelf of op een andere inspirerende locatie is uiteraard ook mogelijk. 

Na de eerste trainingsdag is er een basis om vervolgsessies te plannen met thema’s als:

Doelen / gezamenlijk belang

Communicatie

Samenwerken

Leiderschap, formeel een persoonlijk

Voor wie interessant?

  • Directieteams
  • MT teams
  • Teams
  • Maatschappen
  • Samenwerkingsverbanden

Wat is het resultaat?

Uit onderzoek blijkt dat als de communicatie tussen teamleden verbetert, dit voor 50% betere bedrijfsresultaten zorgt! De moeite waard dus om te werken aan teamontwikkeling. 

Maar de teamsessies leveren meer op:

    • Inzicht dat we allemaal anders zijn, maar elkaar wel nodig hebben.
    • Betere samenwerking van het team, meer synergie.
    • Verduidelijken rollen.
    • Verbeteren groepsdynamiek.
    • Betere besluitvorming.
    • Hogere motivatie van het team en daardoor meer productiviteit.
    • Persoonlijke ontwikkeling & zelfreflectie teamleden.
    • Uiteindelijk sijpelt de verbeterde interne communicatie ook naar buiten door:
      • Eenduidig verhaal naar buiten.
      • Postitieve vibe in de groep wat bijdraagt aan de klantvriendelijkheid. 

Als communicatie-adviseur heb ik vele bedrijven mogen begeleiden en daarin zag ik dat de doorslaggevende factor voor succes niet zozeer de bedrijfsvoering op zich was, maar vooral de mindset van de mensen die er werken. Als de mensen in het bedrijf goed in hun vel zitten en prettig met elkaar omgaan, dan sta je met 1 -0 voor.  Ze zeggen niet voor niets intern beginnen is extern winnen. Roos

Iets voor jullie team?

Deze training is interessant voor bedrijven met personeel, teams en andere samenwerkverbanden op zoek naar betere onderlinge communicatie, meer synergie in het team en een eenduidige profilering.

Voor meer informatie neem vrijblijvend contact op.

Lees meer over kleur bekennen...