Rooskleurig helpt bedrijven, personen en teams sterker te communiceren.

Rooskleurig is een adviesbureau voor interne communicatievraagstukken. Dit kan gaan om zaken rondom organisatieontwikkeling – teamontwikkeling – talentontwikkeling en leiderschapsontwikkeling.

In 2006 ben ik Rooskleurig gestart, de beste beslissing ooit! Mijn hart ligt bij communicatie. Ik werk niet voor niets al 20 jaar in het communicatievak. Ik ben bij veel verschillende organisaties over de vloer geweest. Van grote tot kleine bedrijven, gemeenten en instellingen. Ik zag dat veel organisaties de impact van communicatie over het hoofd zien. Ze zo druk zijn de markt buiten de deur te veroveren en niet zien dat binnen de achterdeur open staat. Dat er mensen ontevreden zijn, er negativiteit en onduidelijkheid is. Dat wil ik veranderen. Omdat ik weet dat goede communicatie hét verschil maakt.

Je kunt mij inschakelen voor advies, onderzoek, training, team coaching of individuele coaching om de communicatie in een bedrijf te verbeteren. Mijn aanpak is aan de ene kant doortastend, ik heb een grote drive om dingen die niet lopen te verbeteren. Maar aan de andere kant ga ik heel persoonlijk te werk. Ik stel mensen op hun gemak en nodig ze uit om eerlijk te zijn. Met een brede blik te kijken. Ik heb heel wat boeken bestudeerd over organisatiekunde, economie en communicatie. Waardevol, maar ik weet ook dat in veel bedrijfskundige informatie andere kennis verloren is gegaan. Denk aan filosofie, psychologie, natuurkunde. Ik heb dit in mijn werkwijze verweven. Vooral van waarde omdat het bij communicatie niet alleen om de feiten gaat. Niet alle succesfactoren zijn meetbaar of te verklaren. Emotie, energie en het onbewuste spelen ook een belangrijke rol.Roos

Werkwijze

Organisatieontwikkeling

Veel bedrijven zijn hard op zoek naar hun onderscheidende waarde. Logisch ook, er is zoveel concurrentie. Toch wordt het ‘unieke’ van een bedrijf nog te vaak aan de buitenkant gezocht: een bijzonder product of dienst, een interessante prijsstelling, een fraaie folder of website, een opgepoetst marketingverhaal. Allemaal prima, maar ik denk dat de meest onderscheidende waarde de binnenkant van een bedrijf is. Oftewel de identiteit: Wat is de missie? Wat is de visie? Wat vindt het bedrijf belangrijk? Wat wil het voor klanten betekenen? Welke unieke kwaliteiten heeft het bedrijf? Wie zijn de mensen die er werken? Vragen waarmee je als bedrijf kleur bekend. Antwoorden waarmee de organisatie ontwikkelt.

In de identiteit van de organisatie ligt ook de sleutel om een goede strategie te bepalen. De koers waar het bedrijf op afstuurt. Een strategie hebben werkt intern fijn, iedereen weet waar we heen gaan. Maar ook de communicatie naar klanten en relaties krijgt meer impact. Het bepalen van de identiteit en een strategie die daarop aansluit kan in een >> communicatiesessie voor bedrijven.

Teamontwikkeling

De binnenkant van een bedrijf heeft meer potentie dan een unieke profilering. Als de zaken intern goed lopen betekent dat veel voor het bedrijfsresultaat. Intern beginnen is extern winnen! Op de werkvloer kan er nog wel eens gedoe ontstaan. Eilandjes vorming, roddelen, mopperen, onderlinge concurrentie, elkaar tegenwerken enz.. Veel teams denken dat teamleden bepaalde capaciteiten missen of dat hun mening te veel verschilt om er ooit samen uit te komen. Terwijl het eerder een communicatieprobleem is.

Doordat je met verschillende persoonlijkheden samenkomt, gaat het communiceren niet altijd vlekkeloos. Irritaties, passiviteit, dominantie, stokkende besluitvorming, inefficiëntie, non productiviteit… kan allemaal het gevolg zijn van gebrekkige communicatie. Door onderling kleur te bekennen kom je te weten te komen hoe anderen ‘in de wedstrijd’ zitten, begrijp je de verschillen beter en gaat ze zelfs waarderen. Daarmee zal de communicatie verbeteren en de groepsdynamiek veranderen. Snel daarna volgt de samenwerking! Aan de slag gaan om de situatie te onderzoeken en te verbeteren kan in een >> communicatiesessie voor teams.

Talentontwikkeling

Mensen zijn op hun best als hun talenten passen bij hun werksituatie. Het geeft energie en voldoening. En zorgt dat de productiviteit niet alleen op wilskracht draait. Vaardigheden kun je aanleren, een talent niet. Dat is er of het is er niet. Maar niet iedereen gebruikt zijn of haar talenten. Daarom kun je ze wel verder ontwikkelen. Bij talentontwikkeling is zelfkennis nodig. Je moet weten waar je talenten helpend zijn en waar ze je juist in de weg zouden staan. Dat is per persoon verschillend. Zo gedijen sommige mensen beter op plekken zitten waar ze hun verhaal kunnen doen en anderen juist op een plek waar het nodig is om te luisteren of strategische talenten te gebruiken.

Ik ben een groot voorstander van de juiste mensen op de juiste plek krijgen in een bedrijf. Voor de mensen zelf een verademing, niet langer tegen de stroom in zwemmen of met veel discipline de werkdag doorkomen. En voor het bedrijf een zegen omdat de ‘motivatie’ en ‘bekwaamheid’ bij medewerkers zal toenemen. Iemands talent onderzoeken en ontwikkelen kan in een >> communicatiesessie talentontwikkeling.

Leiderschapsontwikkeling

Leiderschap gaat verder dan besluiten nemen, opdrachten geven en zorgdragen voor resultaat. Leiderschap heeft veel te maken met communicatie. Communicatie in de organisatie, communicatie naar jezelf en naar anderen. Tijd en energie stoppen in het leren kennen van je teamleden. Weten hoe je het beste met je team communiceert en wat teamleden nodig hebben om ze mee te krijgen. Je team faciliteren werkt als versneller om zaken voor elkaar te krijgen. Voordat je je als manager in je team verdiept is het belangrijk naar jezelf te kijken. Want hoe kun je anderen begrijpen en aansturen als je jezelf nog niet helemaal begrijpt. In een communicatietraining leiderschapsontwikkeling komt alles aan bod wat de manager van nu succesvol maakt.

Rooskleurig werkt zelfstandig of in een samenwerking met een team van professionals. Bekijk hier een lijst met opdrachtgevers.

Wat zeggen anderen?

“Het is me nog steeds een raadsel wat Roos precies heeft gedaan, maar het is haar gelukt om ons team beter met elkaar te laten communiceren. Hoewel we ons vak allemaal uitstekend verstaan, hadden we qua omgang en interactie de bodem met elkaar geraakt. Zo erg dat het onze resultaten ging beïnvloeden. Door het traject met Roos konden we het tij te keren. Nu kunnen we ons weer geheel richten op waar we goed in zijn.”

– Teamleider technisch bedrijf

“De teamsessie bij Roos heeft ons MT team weer op het goede spoor gezet. We ontdekten een andere kant van elkaar, waardoor we beter konden dealen met de verschillen. We zagen in dat we als team eigenlijk heel complementair aan elkaar zijn. En dat bepaalde struggles niet direct aan de teamleden lagen, maar vooral met de groepsfase waarin wij als team zaten te maken had. Dit alles maakte ons toleranter en bereidwilliger de aangereikte communicatietechnieken in te zetten.” 

– Alfred de Jong, manager en MT lid

“Roos heeft mij op een heel persoonlijke en betrokken manier geholpen op zoek te gaan naar mijn identiteit. Wie ik ben als persoon, wat mij typeert, wat mij drijft, etc. Het resultaat was verrassend en erg waardevol: een blauwdruk van mijzelf in woorden en kleuren. Hierop kan ik, als persoon maar ook met mijn bedrijf, verder bouwen! Samen met Roos heb ik deze blauwdruk vertaald naar een nieuwe website, die daardoor veel kleuriger en persoonlijker is geworden.”

– Petra den Hollander, advocaat

“Roos is als communicatie-expert goed in het snel doorgronden van de klantvraag. Vanaf de eerste samenwerking met Roos is er een klik. Ze is flexibel en doelgericht. Ze denkt pro-actief met de klant mee.”

– Marielle van de Erve, communicatieadviseur

“Roos heeft mij door haar manier van vragen stellen en verschillende benaderingen geholpen om even stil te gaan staan rondom dat wat te maken heeft met mijn communicatie naar de markt. Ik geniet van mijn werk en laat mij dan ook gemakkelijk verleiden om mij vooral daarop te richten en dit soort zaken elke keer een beetje vooruit te schuiven. De manier waarop Roos aan het werk is gegaan en echt op zoek is gegaan naar mijn verhaal maakte het niet alleen kwalitatief heel goed maar vooral echt leuk om te doen! Ik heb er plezier in gekregen en kijk nu zelfs uit naar de verdere praktische invulling. Roos haar kracht is dat ze dingen helder maakt en de lading eraf haalt.”

– Tamara de Jong, coach verandermanagement

Lees meer ervaringen>

pijltjes-Rooskleurig

Ook kleur bekennen?

Voor meer informatie neem vrijblijvend contact op via roos@rooskleurig.nl – 06-52067313. Dan kijken we of ik iets kan betekenen.

Lees meer over Rooskleurig…
BewarenBewaren

BewarenBewaren