Communicatiestijlen onderzoek

Bedrijven met personeel hebben het met elkaar te doen. Het samen eens zijn over bepaalde dingen, fijne interactie met elkaar en een goede samenwerking is dan veel waard. Of dat lukt heeft veel te maken met communicatie. Bij een groep mensen komen verschillende persoonlijkheden bij elkaar, met ieder een eigen communicatiestijl. Dat kan elkaar positief versterken, maar het kan ook botsen. Hoe beter je jezelf en elkaar kent, de overeenkomsten én de verschillen, hoe beter je met anderen kan communiceren. Als de communicatie vloeiend loopt zorgt dat voor een goede sfeer op de werkvloer. Er ontstaat een betere besluitvorming, het benutten van ieders talenten, een hogere productiviteit en een grotere servicegerichtheid.

Om de communicatie tussen medewerkers en teams te onderzoeken is het nodig eerst de losse personen beter te leren kennen. Dit doe ik aan de hand van een ‘communicatiestijlen onderzoek’. Dit werkt als volgt:

  1. Individueel vooronderzoek: iedere deelnemer ontvangt een online vragenlijst om op eigen gelegenheid in te vullen.
  2. Persoonlijk gesprek: In een persoonlijk gesprek onderzoek ik iemands communicatievoorkeur stijl. Tevens geef ik de medewerker de gelegenheid om zich in een kleine setting uit te spreken over het bedrijf/ team. Of persoonlijke issues te bespreken die invloed hebben op de samenwerking en communicatie met collega’s/ directie. Het gesprek duurt 2 uur en wordt opgevolgd met een persoonlijk communicatieprofiel op papier. Het communicatieprofiel verschilt van een standaard persoonlijkheids- of drijfveren test omdat het gebaseerd is op een -open- vragenlijst en een persoonlijk gesprek. Er is ruimte om tussen de regels door te lezen. Wat zorgt voor een profiel op maat. Niet beïnvloed door momentopnames, roze brillen of juist te sombere brillen ;–)

Het profiel bevat iemands:

  • persoonlijkheid en communicatiestijl (aan de hand van kleurtypes vergelijkbaar met DISC)
  • waar iemand goed in is
  • wat hij of zij graag wil en voor ambitie heeft
  • waar iemand zich aan irriteert
  • wat iemand waardevol vindt
  • waar iemand (nog) tekort in schiet.

Het communicatiestijlen onderzoek draagt in eerste instantie bij aan de persoonlijke ontwikkeling van de medewerker. Daarnaast is in het geval van een groep medewerkers of een team de perfecte basis voor een teamsessie. Ik maak op basis van alle profielen een analyse van de in de groep aanwezige communicatiestijlen. Deze koppel ik terug aan het management en/of delen we in de teamsessie.

Als locatie voor het onderzoek is mijn studio in Barendrecht goed geschikt. De ervaring leert dat het fijn is om voor dit soort gesprekken even uit je werkomgeving te stappen. Ontvangen te worden op een neutrale plek, waar je je gemak voelt en vrij uit kan praten.

Voor wie?

  • Medewerkers (er is ook een minder uitgebreide versie voor medewerkers, een ‘communicatiestijlen onderzoek’)
  • Particulieren (die hun talenten willen onderzoeken en inzetten in een passende werksituatie)

Wat heb je er aan?

  • Het zorgt voor persoonlijke ontwikkeling.
  • Het zorgt voor zelfkennis, wat meer (zelf)vertrouwen geeft.
  • Het geeft inzicht in de communicatie naar anderen.
  • Het verbetert de communicatie in samenwerkingsverbanden en teams.
  • Het geeft je de basis voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit! (zie ook training)

Iets voor jou of je medewerkers?

Neem contact op voor meer informatie. Of maak een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Dan kijken we of ik iets kan betekenen.