Communicatiesessie om de bedrijfscommunicatie te versterken

Veel bedrijven zijn op zoek naar onderscheidende communicatie. Vaak wordt dit gezocht in het communiceren van een unieke dienst, product of doelgroep. Echter wordt het steeds lastiger je daarop te onderscheiden. Bedrijven groeien als kool uit de grond. Er valt steeds meer te kiezen voor klanten. Gelukkig is er nog een andere manier. Door kleur te bekennen in de communicatie. Het verhaal achter de schermen van het bedrijf te onderzoeken. Wie zijn de mensen die er werken? Wat zijn hun talenten, waarden en ambities? Het gaat niet meer alleen om dienst- en productspecificaties, feiten en kennis. Als dit bij iedere aanbieder hetzelfde is, welke kies je dan als klant? Ze gaan selecteren op andere kenmerken. Op gedrevenheid, gelijkgestemdheid, sympathie. Door de identiteit van een bedrijf door te laten schemeren in de communicatie zet je iets origineels in. Geen enkel bedrijf is hierin hetzelfde!

In een communicatiesessie voor bedrijven behandelen we:

pijltjes-Rooskleurig

De Identiteit

Met directie en/of een paar belangrijke sleutelfiguren brainstormen we over de identiteit van het bedrijf.  We formuleren samen de belangrijkste vertrekpunten:

  • historie
  • visie
  • missie
  • kernwaarden
  • kernkwaliteiten
  • unieke kracht toegevoegde waarde t.o.v. vergelijkbare bedrijven
  • ambitie & toekomstvisie
  • communicatiestijl
  • communicatieboodschap

Ik zet mijn adviezen en de uitkomsten op papier in communicatieve taal, zodat deze direct bruikbaar zijn voor communicatiemiddelen.

Tip: we kunnen deze stap ook uitbreiden met het in beeld brengen van de identiteit van het bedrijf. Beelden zeggen vaak meer dan woorden. Een ontwerper maakt tijdens de sessie een moodboard dat het concept achter het bedrijf uitbeeld. Handig als richtingaangever voor eventueel logo-ontwerp, website en fotografie.  

De Strategie

Vervolgens brainstormen we over de beste strategie voor het bedrijf, aansluitend bij de identiteit. Waar ligt de focus, wat is het beste aanbod, wie is de doelgroep, hoe ga je/jullie deze bereiken en via welke middelen?. Mijn adviezen en een passende strategie verwerk ik na afloop in een bondig communicatieplan.

Locatie is de studio van Rooskleurig. Een inspirerende omgeving, los van de waan van alle dag. De sfeer is informeel, vertrouwd en comfortabel. Los van de waan van alledag.Meerdere mensen van het bedrijf zijn welkom (directie, management en betrokken medewerkers).

Resultaat

  • De profilering naar klanten en relaties is uniek en onderscheidend, wat zorgt voor een beter bedrijfsresultaat.
  • Er is een heldere formulering van de belangrijkste vertrekpunten van het bedrijf. Handig om ‘plank klaar’ te hebben voor allerhande communicatiemiddelen.
  • De inhoud van de communicatie is gebaseerd op iets dat beklijft.
  • Interne helderheid, iedereen in het bedrijf weet weer: hier staan wij voor.
  • Uitlijnen van de identiteit en de strategie met de huidige situatie.
  • Inspirerende ideeën om kleur te bekennen communicatie.

Een duidelijke identiteit communiceren heeft impact. Je laat niet alleen zien WAT het bedrijf doet, maar ook WAAROM. Dit beklijft meer. Het uitgangspunt voor de identiteit is het gedachtengoed van de organisatie en de mensen die er werken. Als iedereen achter de geformuleerde identiteit staat, zal dit als vanzelf uitgedragen worden in al het contact naar buiten. Daar kan geen marketingcampagne tegenop!

Interesse in een sessie?

Voor meer informatie neem contact op. Of maak een afspraak voor een vrijblijvend inspiratiegesprek. Dan kijken we of ik iets kan betekenen.

Lees meer over kleur bekennen…