Communicatiesessie voor bedrijven

Veel bedrijven zijn op zoek naar onderscheidende communicatie. Vaak wordt dit gezocht in het communiceren van een unieke dienst, product of doelgroep. Echter wordt het steeds lastiger je daarop te onderscheiden. Bedrijven groeien als kool uit de grond. Er valt steeds meer te kiezen voor klanten. Gelukkig is er nog een andere manier. Door kleur te bekennen in de communicatie. Het verhaal achter de schermen van het bedrijf te onderzoeken. Wie zijn de mensen die er werken? Wat zijn hun talenten, waarden en ambities? Het gaat niet meer alleen om dienst- en productspecificaties, feiten en kennis. Als dit bij iedere aanbieder hetzelfde is, welke kies je dan als klant? Ze gaan selecteren op andere kenmerken. Op gedrevenheid, gelijkgestemdheid, sympathie. Door de identiteit van een bedrijf door te laten schemeren in de communicatie zet je iets origineels in. Geen enkel bedrijf is hierin hetzelfde!

Deze communicatiesessie voor bedrijven is een mix tussen een onderzoek, brainstorm en advies. We behandelen we:

pijltjes-Rooskleurig

De identiteit & strategie

Met directie en/of een paar belangrijke sleutelfiguren (Management) brainstormen we over de identiteit & strategie van het bedrijf.

We formuleren samen de belangrijkste vertrekpunten rondom de identiteit van het bedrijf:

  • historie
  • visie
  • missie
  • kernwaarden
  • kernkwaliteiten
  • unieke kracht toegevoegde waarde t.o.v. vergelijkbare bedrijven
  • ambitie & toekomstvisie
  • communicatiestijl
  • communicatieboodschap

Vervolgens brainstormen we over de beste strategie voor het bedrijf, aansluitend bij de identiteit:

  • Wie zijn de doelgroepen? Wat hebben ze nodig?
  • Welke diensten bieden jullie precies aan (en welke niet…)?
  • Wat is er uniek aan jullie aanbod? Wat is het verschil ten opzichte van concurrenten?
  • Hoe benaderen jullie je doelgroep(en)?
  • Welke communicatiemiddelen & PR middelen zetten jullie in?
  • Wat moet er veranderen aan de huidige communicatiemiddelen?

Mijn adviezen verwerk ik in een communicatieplan. Te gebruiken als intern handboek of door te geven als briefing in een opvolgend designproces.

Tip: we kunnen deze stap ook uitbreiden met het in beeld brengen van de identiteit van het bedrijf. Beelden zeggen vaak meer dan woorden. Een ontwerper maakt tijdens de sessie zijdelings een beeldcollage of een tekening (visual recording). Het is fijn om na afloop iets tastbaars mee te nemen.  Of te gebruiken in opvolgend een designproces.

Locatie is de studio van Rooskleurig. Een inspirerende omgeving, los van de waan van alle dag. De sfeer is informeel, vertrouwd en comfortabel. Los van de waan van alledag. Meerdere mensen van het bedrijf zijn welkom (directie, management en betrokken medewerkers).

Resultaat

  • Interne helderheid, iedereen in het bedrijf weet weer: hier staan wij voor. Zo gaan we het doen.
  • Er is een heldere formulering van de belangrijkste vertrekpunten van het bedrijf.
  • De profilering naar klanten en relaties is uniek en onderscheidend, wat meer beklijft en zorgt voor een beter bedrijfsresultaat.
  • Uitlijnen van een van oudsher ingesleten identiteit en strategie met de huidige situatie/ of ambitie voor de toekomst.

We leven in een informatie tijdperk. Mensen worden overspoeld met communicatie. Het is niet meer bij te benen om alles tot ons te nemen. We passen daarom een filter toe. Sommige dingen sluiten we buiten (zoals reclame), andere laten we wel door (zoals de identiteit van een bedrijf). Een identiteit communiceren heeft impact. Je laat niet alleen zien WAT het bedrijf doet, maar ook WAAROM. Dit beklijft meer. Het uitgangspunt voor de identiteit is het gedachtengoed van de organisatie en de mensen die er werken. Als iedereen achter de geformuleerde identiteit staat, zal dit als vanzelf uitgedragen worden in al het contact naar buiten. Daar kan geen marketingcampagne tegenop!

Interesse in een communicatiesessie voor bedrijven?

Voor meer informatie neem vrijblijvend contact op. Dan kijken we of ik iets kan betekenen.

Lees meer over kleur bekennen…