Organisatieontwikkeling

Voor de meeste organisaties, vooral als deze groeit of verandert, is het belangrijk een ‘geaarde’ missie en visie te hebben. Te vinden in de identiteit van een organisatie. Ofwel het verhaal achter de schermen. Dit gaat veel verder dan de dienst- of productspecificaties. Als deze bij iedere aanbieder hetzelfde zijn, waar haak je dan op aan?

In deze sessie halen we het verhaal boven water en zorgen we dat het uitgedragen wordt.

pijltjes-Rooskleurig

1. Identiteitsonderzoek

Om ‘in te komen’ starten we met een online vooronderzoek onder het management. Daarna plannen we een gezamenlijke sessie waarin we met een paar belangrijke sleutelfiguren samenkomen om te brainstormen over het ‘verhaal’ van de organisatie:

  • historie
  • visie
  • missie
  • kernwaarden
  • kernkwaliteiten
  • unieke kracht t.o.v. vergelijkbare aanbieders
  • innovatie & verander kracht
  • ambitie & toekomstvisie

De sessie duurt een dagdeel. De locatie is de studio van Rooskleurig. Een neutrale omgeving, los van de waan van alle dag. De sfeer is informeel en comfortabel. Of een andere inspirerende locatie naar keuze. 

Note: we kunnen de sessie ook uitbreiden met het in beeld brengen van de identiteit. Beelden zeggen vaak meer dan woorden. Een illustrator maakt tijdens de sessie een tekening van dat wat we bespreken (visual recording). Het is fijn om na afloop iets tastbaars te hebben.

2. Intern uitdragen

Een missie en visie gaan pas leven als iedereen in de organisatie op een bepaalde manier aanhaakt. Nu er een basis is bedacht, is het tijd om de uitgangspunten voor te leggen aan een grotere groep. Hoe denkt de rest van het team/ organisatie erover, wat zijn goede aanvullingen, zijn er nog andere perspectieven? Medewerkers mee laten denken is de beste manier om tot eigenaarschap te komen.

In een aparte bijeenkomst nemen we de overige betrokkenen mee in het verhaal. Dit kan plaatsvinden in de werkomgeving zelf. 

Mijn bijdrage is tweeledig: Enerzijds kan ik als teamcoach het proces begeleiden, wat jullie ontlast en ruimte geeft om puur vanuit ieders expertise te brainstormen. Anderzijds kan ik als communicatieadviseur inhoudelijk meedenken over de identiteit, strategie en toekomstplannen.


Resultaat

  • Interne helderheid, iedereen weet weer: Hier staan wij voor. Hier zijn we trots op. Zo doen we het!
  • Er is een duidelijke formulering van de belangrijkste vertrekpunten van het bedrijf. Eenduidig, toegankelijk, inspirerend.
  • Focus op doelen en toekomstplannen van de organisatie.
  • De profilering naar klanten en relaties is uniek en onderscheidend, wat meer beklijft en zorgt voor een beter bedrijfsresultaat.

We leven in een informatie tijdperk. Mensen worden overspoeld met communicatie. Het is niet meer bij te benen om alles tot ons te nemen. We passen daarom een filter toe. Sommige dingen sluiten we buiten (zoals reclame), andere laten we wel door (zoals een verhaal). Het werkt om het verhaal achter de organisatie te vertellen. Als dit opgehaald is bij de mensen die er werken,  zullen zij het als vanzelf uitdragen in al het contact naar buiten. Daar kan geen marketingcampagne tegenop!

Interesse in deze sessie?

Voor meer informatie neem vrijblijvend contact op. Dan kijken we of ik iets kan betekenen.

Lees meer over kleur bekennen...