10 tips om direct te starten met kleur bekennen!

Kun je als bedrijf nog opvallen tegenwoordig? Er zijn zoveel bedrijven die hetzelfde aanbieden? Ik denk van wel! Vooral als je kleur bekent in je onderneming. De mens(en) achter je bedrijf laat zien. De communicatie persoonlijker maakt. Daarmee bedoel ik dat je vertelt waarom je je dagelijks inzet voor je bedrijf, wat je voor klanten wilt betekenen, waar je in gelooft, wat je belangrijk vindt in je bedrijfsvoering en welke unieke kwaliteiten aanwezig zijn. Met deze zaken zet je iets origineels in. Niemand is hierin immers hetzelfde! Het gaat niet meer alleen om kennis, ervaring, feiten, dienst- en productspecificaties. Als dit bij iedereen hetzelfde is, welke kies je dan? Klanten gaan selecteren op andere kenmerken.

Je ‘kleur’ is vaak de doorslag om met jou in zee te willen gaan.

Het beter leren kennen van jouw echte kleuren (figuurlijk gesproken – je ware aard) stelt je in staat onderscheidend te communiceren met je bedrijf. Dat waar jij in gelooft, de reden waarom jij je dagelijks inzet, jouw talenten en persoonlijkheid geven ’kleur’ aan je bedrijf. Naast een goed product of dienst geeft vaak deze kleur de doorslag om met jou in zee te willen gaan. Het onderscheidt jouw dienstverlening van dat van de ander. Bovendien als je je identiteit aan de buitenwereld laat zien trek je gelijkgestemden aan. Dat zijn jouw ideale klanten of samenwerkingspartners! Zo kun je met nog meer plezier en resultaat ondernemen.

 

Deze 10 van mijn beste tips helpen je kleur te bekennen. Zodat je duidelijk & oprecht over je bedrijf communiceert, je je onderscheidt en gelijkgestemden aantrekt. 

 

 

  1. Onderzoek je identiteit. Wat is je missie (wat wil jij betekenen voor je klanten), visie (hoe kijk jij tegen de wereld aan?), unieke kracht (waar ben jij de beste in?), jouw kernwaarden (hoe wil jij werken, wat vind jij belangrijk?) en wat is jouw droomdoel (waartoe moet het allemaal leiden?). Bekijk het vanuit een breed perspectief. Je achtergrond, je kennis, je expertise, maar ook vanuit je natuurlijke potentie. Dat wat vanzelf gaat. Dat wat jij altijd al kon/ deed, zelfs als kind. Kijk naar belangrijke gebeurtenissen in je leven. Wat is jouw verhaal? Dit maakt jou uniek!
  2. Onderzoek je omgeving. Niet alleen inzicht in je eigen identiteit is interessant! Ook in die van mensen om je heen, je klanten, collega’s of teamgenoten. Dat er iets is wat jou drijft en wat jij van nature heel goed kan, geldt ook voor anderen. Het heeft daarom geen enkele zin om je met een ander te vergelijken. Bij de één lukt iets wel en bij de ander niet. Het zij zo. Daar kun je je beter niet om frustreren. Ook mopperen op anderen heeft weinig zin. We hebben allemaal onze andere rol in een creatieproces. We hebben elkaar nodig om tot goede resultaten te komen. Stel je een team of een samenwerking samen op basis van de verscheidenheid aan krachten en talenten. Dan kom je echt verder met elkaar. Dan wordt 1 + 1 3! Note: lees hier meer over team sessies.
  3. Bepaal je strategie. Kies voor een aanbod en een doelgroep die bij je identiteit past. ‘Wat’ kun jij het beste voor ‘wie’ betekenen? Verwerk dit in de teksten van je communicatiemiddelen. Een duidelijk verhaal over wie jij bent, wat jij wilt, wat jij kan en welke werkwijze jij hebt. Vertel over hoe je klanten hebt geholpen en wat het hen opleverde. En laat de klant zelf vertellen over jouw toegevoegde waarde. De mensen om je heen zijn goede spiegels. Als je laat zien wie je bent, dan krijg je dat terug. Dit soort feedback zijn geweldige referenties voor op je website.
  4. Kleur bekennen is ook focus aanbrengen. Kies écht ergens voor en zet dit vooraan in je etalage. Door focus aan te brengen trek je het juiste naar je toe. Je brein ziet dingen dat het daarvoor niet zag. Ergens je energie op richten, zorgt dat dit groeit. Zo werkt het gewoon.
  5. Je echte kleuren ‘weten’ is niet genoeg, handel ernaar. Kom in actie. Laat je niet van de wijs brengen door mensen in je omgeving die het anders zien. Iedereen handelt vanuit zijn of haar eigen situatie. Geef je omgeving ook de tijd om aan de ‘kleur bekende’ versie van je zelf te wennen. Daar komt vanzelf balans in. Omring je met mensen die in je geloven, zelfs nog meer dan jij doet.
  6. Maak jezelf zichtbaar. Verstop je niet. Bescheidenheid siert de mens, maar het helpt je niet in deze fase. Klim op dat podium. Laat de buitenwereld zien wat je in je mars hebt. Geef presentaties, workshops, lezingen, sta op beurzen, bezoek congressen, gebruik communicatiemiddelen, deel je kennis op social media, blogs, forums, websites, artikelen, columns, video’s… The only way to do it, is to do it. Zo simpel is het. Communiceer. Kijk wel wat bij je past. Niet alles moet. 1-op-1 contact is nog altijd de beste manier om het vertrouwen van een klant te krijgen. Maar als je zorgt voor communicatiemiddelen die jouw ID overbrengen, dan hoef je het niet alleen te doen. Laat de middelen voor je werken. Kijk bij het ontwerpen niet te veel naar wat je doelgroep zou aanspreken, kies iets wat jij zelf heel mooi en goed vindt. Zo trek je de juiste klanten aan. Like attracts like. Maak het ook persoonlijk. Zodat mensen die op je website komen, hetzelfde gevoel krijgen alsof ze je in het echt zien. Met een video op je site kan dat helemaal goed. Schroom niet om online te gaan. Je online middelen vergroten je bereik. Je kunt maar aan zoveel mensen visitekaartjes uitdelen. Terwijl een bericht op social media door honderden mensen tegelijk gelezen kan worden!
  7. Delen is vermenigvuldigen. Deel je kennis en geef gratis waarde weg via een blog, social media, nieuwsbrieven, gifts, workshop of lezing, e-book, presentaties… Zo leren potentiële klanten je kennen. Krijgen ze een goed idee van wat jij voor ze kan betekenen en bouw je vertrouwen op. Werk samen. Zoek anderen op. Laat je stem horen. Juist door je uit te spreken naar anderen toe, ga jij staan voor waar jij in gelooft en leer je echt kleur te bekennen.
  8. Proof it. Laten zien is één, maar bewijzen dat je bent wie je zegt dat je bent is twee. Dit doe je met daden die belangeloos zijn (bijv. vrijwilligerswerk en privé activiteiten).
  9. Schakel hulp in. Jij bent expert in jouw vak, maar je kunt niet van jezelf verwachten dat je overal verstand van hebt. Marketingcommunicatie is een vak apart. Bespaar jezelf lange leertijd of frustratie. Laat je helpen. Zoek ook iemand om mee te reflecteren. Dat gaat gewoon heel lastig in je eentje. Het werk gaat altijd voor of in de waan van alle dag kom je er niet toe. Een Identiteitssessie met mij is daar een goede manier voor. Of zoek een andere coach waar je vrijuit mee kunt denken.
  10. Blijf trouw aan je identiteit. Ook als je twijfelt of als het tegenzit. Door trouw te blijven aan je identiteit ga je het op een natuurlijke manier uitdragen. Dat gaat helemaal vanzelf omdat het geen aangemeten imago is. Door gewoon jezelf te zijn laat je via je uiterlijk, je gedrag en je woorden zien waar jij voor staat. Een ander zal zich erin herkennen, jou als oplossing zien of als inspirator.

Door in lijn te leven met je echte kleuren, realiseer je dat wat je écht wilt. Dat is voor iedereen iets anders: vrijheid, succes, groei, focus, teamwork, voldoening, meer energie of juist rust…

Rooskleurig - over Roos AnemaetWil jij ook kleur bekennen?

Je bent altijd welkom voor een gratis inspiratiegesprek bij mij in de studio. Of geef je op voor de workshop Beken kleur. Dit is een laagdrempelige manier om te starten met kleur bekennen.

pijltjes-Rooskleurig

Over Roos

Roos is gespecialiseerd in identiteitsmarketing. Marketing op basis van wie je bent, waar je in gelooft en wat je wil betekenen voor je klanten. Haar motto is dat als je kleur bekent je communicatie veel meer impact heeft. Bovendien levert het kleur bekennen je persoonlijk ook enorm veel op!

Lees haar filosofie op kleur bekennen...